Diagnoza spektrum autyzmu (ADOS-2)
Dlaczego narzędzie ADOS-2 należy do złotego standartu diagnozy w kierunku spektrum autyzmu?
ADOS-2 jest badaniem, które stosujemy w diagnozowaniu dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Narzędzie jest użyteczne do badania zarówno osób niemówiących jak i dobrze posługujących się mową, dla osób z bardzo różnym natężeniem cech autyzmu. ADOS-2 stanowi częściowo ustrukturyzowany, wystandaryzowany protokół obserwacji, wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Narzędzie obejmuje zestaw prób prowokujących osobę badaną do określonych zachowań społecznych, co umożliwia obserwowanie jej w trakcie naturalnie przebiegającej interakcji z badającym. Wymaga posługiwania się wystandaryzowanym zestawem pomocy i kierowania się ściśle zdefiniowanymi kryteriami oceny, ale procedurę badania charakteryzuje znaczny stopień elastyczności. Składa się z pięciu modułów (wersji) przeznaczonych dla badanych różniących się wiekiem i poziomem rozwoju ekspresji językowej.
Na podstawie obserwacji diagnosta ocenia różne aspekty zachowania, reprezentujące pięć kategorii: Język i komunikacja, Wzajemność w interakcjach społecznych, Zabawa/Wyobraźnia, Zachowania stereotypowe i sztywne zainteresowania, Inne zachowania odbiegające od normy. Oprócz danych jakościowych w efekcie badania uzyskuje się wyniki ilościowe w dwu skalach: Afekt społeczny oraz Ograniczone i powtarzane zachowanie, a także wynik całkowity. Porównanie tego wyniku z odpowiednim dla danego modułu progiem odsiewowym pozwala na określenie, czy zachowanie badanego dziecka wskazuje, czy nie wskazuje na zaburzenia ze spektrum autyzmu, a w przypadku najmłodszych badanych (w wieku poniżej 31 miesięcy) – na określenie stopnia, w jakim zachowanie dziecka budzi niepokój.
W odniesieniu do badanych w wieku powyżej 30 miesięcy oblicza się też na podstawie wyniku całkowitego wynik porównawczy, wyrażony w skali 1–10, wskazujący na nasilenie zaburzeń i pozwalający na porównania interindywidualne.
Drodzy Rodzice, pytacie nas, czy możecie się przygotować do badania ADOS -2 ? Oczywiście, że tak!
Przede wszystkim prosimy o zadbanie o to, by dziecko było w dobrym stanie zdrowia. Dzieci przeziębione, po chorobie wolimy zaprosić, w sytuacji pełnego komfortu. Prosimy, aby zjadły lekkie śniadanie, skorzystały z toalety przed badaniem.
Co trzeba zabrać na badanie małego dziecka? Poprosimy o zabranie dla dziecka 2 drobnych, różnych, ulubionych dla dziecka, zdrowych przekąsek w plastikowych pojemniczkach. Małe dzieci na czas badania pozostają bez smoczka.
W trakcie badania spróbujcie zachować spokój. Dla małych dzieci jest to bardzo ważne, aby czuły się na spotkaniu bezpiecznie i spokojnie. Zależy nam na swobodzie zachowania dziecka, proszę nie instruować dziecka, nie powtarzać naszych poleceń. Wszystko co zaproponujemy dziecku jest zamierzone i zgodne z procedurą narzędzia. Wszelkie wątpliwości zostaną wyjaśnione Państwu na spotkaniu postdiagnostycznym, wobec tego prosimy o niezadanie pytań, co może rozproszyć zarówno nas jak i dziecko.
Jak wygląda badanie? Podczas badania będzie obecnych 2 diagnostów, ale tylko jeden z nich prowadzi badanie z dzieckiem, tylko jedna osoba inicjuje kontakt z dzieckiem. Druga osoba jest ważnym obserwatorem, notuje zachowania dziecka. Ponadto całe badanie jest nagrywane na kamerę i odtwarzane w celu uzyskania 100% rzetelności (niezbędna jest zgoda na nagranie wizerunku dziecka w celach diagnostycznych). Jeśli będziecie chcieli Państwo je zobaczyć będzie to możliwe podczas spotkania postdiagnostycznego. W dniu podsumowania badania nagranie jest kasowane.
Procedura podstawowa - koszt 1690 zł:
1. wywiad kliniczny z rodzicem - diagnosta przeprowadza z rodzicami szczegółowy wywiad na temat przebiegu rozwoju dziecka. Pytania dotyczą między innymi przebiegu ciąży i porodu, rozwoju fizycznego, rozwoju komunikacji, zabawy oraz obszaru społeczno-emocjonalnego dziecka. Prosimy o przyniesienie wszelkiej dokumentacji medycznej dziecka, wcześniejszych diagnoz czy opinii oraz jeśli Państwo posiadają- filmików, na których udokumentowane są niepokojące zachowania dziecka. Wizyta odbywa się bez udziału dziecka.
2. obserwacja dziecka - pierwsze spotkanie z dzieckiem polega na obserwowaniu jego zachowania podczas wspólnej zabawy. Diagnosta skupia uwagę między innymi na: poziomie rozwoju mowy, utrzymywaniu kontaktu wzrokowego, zabawie spontanicznej i ukierunkowanej, reakcji na imię, występowaniu manieryzmów ruchowych, zachowań stereotypowych lub zainteresowań sensorycznych, na sposobie inicjowania kontaktów społecznych, rozwoju poznawczym, fizycznym, umiejętności wykonywania poleceń czy rozwoju społeczno-emocjonalnym. Spotkanie pozwala dziecku zaadaptować się w nowym miejscu, z nową osobą, a dla diagnosty jest sznasą na dobór odpowiednich narzędzi na kolejnym spotkaniu.
3. badanie dziecka narzedziem ADOS -2 (opis powyżej)
4. analiza nagrania badania przez diagnostów,
5. spotkanie postdiagnostyczne z rodzicem - spotkanie polega na omówieniu wyników ze wszystkich obserwacji i przeprowadzonych badań oraz przekazanie zaleceń. Wizyta odbywa się bez udziału dziecka. Dzieciom, u który potwierdzone zostanie występowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu zapewniamy dalszą kompleksową pomoc. Ostateczne rozpoznanie stawia lekarz psychiatra lub neurolog dziecięcy.
Dodatkowo / opcjonalnie / do wyboru w zależności od wieku dziecka:
- kwestionariusz ASRS ® obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR. Jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi, czego nie obejmują główne osie diagnostyczne klasyfikacji zaburzeń DSM. - koszt 100zł - ASRS rodzic + 100 zł ASRS nauczyciel,
- badanie psychologiczne testem DSR Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Plus, przeznaczona do oceny aktualnego poziomu rozwoju u dzieci w wieku od 2 miesięcy do 3 lat, jest ulepszoną wersją Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR (2007 r.). Badanie umożliwia także wskazywanie słabych i mocnych stron rozwoju dziecka - koszt 500 zł,
- badanie psychologiczne testem IDS-P Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P pozwalają na wielowymiarową ocenę funkcjonowania dzieci w wieku 3–5 lat. IDS-P można wykorzystywać m.in.: do oceny poziomu inteligencji, do określenia mocnych i słabych stron dziecka, do wskazania dzieci najbardziej zdolnych, o dużych możliwościach intelektualnych - koszt 500 zł,
- badanie psychologiczne testem IDS Skala Inteligencji i Rozwoju IDS to narzędzie umożliwiające wszechstronną ocenę zdolności i kompetencji dzieci w wieku 5–10 lat. Zadania są urozmaicone i interesujące dla dzieci. IDS można wykorzystywać m.in. do oceny poziomu inteligencji, określenia mocnych i słabych stron dziecka, określenia poziomu dojrzałości szkolnej i do wskazania dzieci najbardziej zdolnych, o dużych możliwościach intelektualnych. - koszt 500 zł,
- badanie testem SB5 Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 - to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze w populacji i w szczególności w grupach specjalnych. Test odpowiedni dla badanych w wieku od 2;0 do 69;11 lat (w tym dla osób z niepełnosprawnością intelektualną). Pełna skala IQ składa się z 10 podskal.- koszt 500 zł,
- badanie pedagogiczne - koszt 400-600 zł (w zależności od rodzaju testu).
Diagności ADOS-2: Agnieszka Dąbrowska, Magdalena Kołodziejska, Marzena Lichomska, Iweta Nowak, Magdalena Sobolewska
Cennik ważny od: 1.09.2024 r.